Lørdag 10. mars og klart for den berømte femmila i Holmenkollen. Jeg er av den typen som synes idrett er best å se på TV, men enkelte ganger er det artig å stå ringside også – slik at man kan føle litt på stemningen, og se utholdenhetsdyra på nært hold. I går var en slik dag. Jeg har lenge tenkt at 10. mars – da legger jeg treningsøkta til Nordmarka på ski.
Samboeren joina
Det er hyggelig med selskap på treningsøkter, og jeg er så heldig å ha en svært så treningsivrig samboer. Hun slengte seg med på dagens trimtur, og ble med for å se verdens beste skiløpere – og verdens fulleste publikum – i aksjon. Hun har kanskje Norges dårligste ski, i form av et par gammeldagse smørefrie Madshusski – men akkurat i dag var det greit nok. Første del av treningsøkta var 4.5 kilometer rett opp. Del to av økta ble 9 kilometer, og gikk via Ullevålseter og ned til Sognsvann igjen.
Jeg tok skøyteskiene i dag
Til tross for veldig mye motbakke, så tok jeg skøyteskiene i dag. Sliter litt med min skadede venstrefot når jeg skøyter, men som regel blir det bare ømt og stivt under økta, også gir deg seg rett etterpå. Sånn ble det i dag også. Staket alle flater og mindre motbakker, og varierte litt mellom padling og staking i de tyngre bakkene. Hadde perfekt glid i dag også. Disse SkiTrab-skøyteskiene er helt strålende. La på et lag med Vauhti LF Polar før jeg dro (og børstet det ut med nylonbørste), og det var som vanlig perfekt. Takk igjen til Gullsport for dette utstyret! #sponset

Får gang på gang strålende glid på skøyteskiene med denne ??
Skitur til Frognerseteren / 50 km Holmenkollen / Trening / Langrenn / SkiTrab
Ringside ved 5-milsløypa. Venter på verdens beste skiløpere.
Tidenes rølpepublikum
Sist jeg var i Kollen på et skiarrangement var faktisk helt tilbake i 2011. Da stod jeg på sidelinja idét Therese Johaug feide fra alle oppover i Styggedalen. Husker det som en fantastisk fin opplevelse, og en utrolig fin folkefest. Hadde derfor gledet meg litt til å vise dette til samboeren, men herregud – for en nedtur. Hva har skjedd med Kollenpublikummet?
Allerede en kilometer før vi var framme i svingen der utøverne snur opp mot Frognerseteren, møtte vi de første ravende tenåringsbertene. På kryss og tvers, gråtende i sporet, på jakt etter nærmeste T-banestasjon. Framme i svingen var det ekstremt mye dårligere stelt. Piss, flasker, bokser, vedsekker, telt og fulle folk i hulter og bulter. Hundrevis av fyllefanter som ikke hadde interesse nok til å reise seg å se på engang, da utøverne gikk forbi en gang hvert 20. minutt. Jaja. Nok om det – det er ikke dette bloggen min handler om.
Tøff førsteøkt av turen
Min nye Garminklokke lagret plutselig den første delen av turen som en egen økt, så derfor ble dagens trening oppdelt i to. Greit nok. Del 1 gikk i hvertfall fra sørenden av Sognsvann, og opp til 5-milstraséen ved Frognerseteren. De som er kjent i området, vet at det betyr oppover så og si hele veien. Vi var egentlig kun ute etter en trening i søndagstur-tempo, så vi tok det ganske så easy opp disse bakkene. Pulsen var allikevel oppe i 180 (88 %) på et tidspunkt, fordi jeg staket en god del av bakkene.
Total stigning i løpet av 4,42 kilometer var 257 meter. Ikke helt bananas, men nok for et par mosjonister.
Skitur til Frognerseteren / 50 km Holmenkollen / Trening / Langrenn / Puls
Mye venting på skirenn. Gøy å være der, men idrett blir ofte best på TV (?)
Kald andreøkt
Å stå stille i 50 minutter for å se på 5-mil, blir fort en kald affære etter først å ha forsert fire og en halv kilometer med motbakke. Vi hadde selvfølgelig med en sekk med ytterklær, men allikevel – hender og føtter fikk kjørt seg. Turen fra Frognerseteren til Ullevålseter ble dermed litt kald, men varmen kom raskt tilbake med kakao og skolebolle på setra.
Derfra gikk vi i rolig tempo de siste fem kilometrene til Sognsvann. Klokka mi tok kvelden rett før «målgang» på Sognsvann, men jeg mista kun 300-400 meter. Greit nok.
Er du god på Garminklokker?
Når jeg først snakker om klokka mi. Kan du en del om de nyeste klokkene til Garmin? Min Forerunner 935 vil ikke gi meg kondisjonstall for langrennsaktivitet. Den vil heller ikke legge treningseffekten (aerob og anaerob) inn i statistikken. Og selv når jeg går på de siste dagers aktiviteter, så er alle langrennsaktiviter utelatt. Irriterende og rart. Litt usikker på om disse øktene også er utelatt når klokka estimerer dagsform, produktivitet osv. også.
Tall og sånt – Del 1 (Sognsvann til Frognerseteren)
Distanse: 4.42 km
Tid: 48:00
Starttid: 14:22
Stigning: 257 meter
HF-tall
Gjennomsnittspuls: 147 (72 %)
Makspuls: 180 (88 %)
Sone 1: 14:36
Sone 2: 20:51
Sone 3: 7:37
Sone 4: 0:15
Sone 5: –
Skitur til Frognerseteren og Kollen 50 kilometer
Pulsgrafikk del av av dagens økt. Ble litt oppover som du ser (grått felt)
Skitur til Frognerseteren / Trening / Langrenn / Puls
Kart over del 1, fra Sognsvann til Frognerseteren
Tall og sånt – Del 2 (Frognerseteren via Ullevålseter til Sognsvann)
Distanse: 9.00 km
Tid: 55:24
Starttid: 16:06
Stigning: 94 meter
HF-tall
Gjennomsnittspuls: 129 (63 %)
Makspuls: 166 (81 %)
Sone 1: 24:51
Sone 2: 10:43
Sone 3: –
Sone 4: –
Sone 5: –
Skitur til Frognerseteren / Trening / Langrenn / Puls
Pulsgrafikk del 2 av økta
Skitur til Frognerseteren og Kollen 50 kilometer
Løypa del 2, Frognerseteren via Ullevålseter til Sognsvann

Jeg har i flere år skrevet blogg om treningen min. Det har gått litt i rykk og napp, og jeg har ofte følt at jeg skriver uinteressant innhold. Nå har jeg gjort om bloggen til en mer generell side om trening, og spesielt løping. Håper du setter pris på denne nettsiden. Jeg fortsetter forøvrig å blogge her på denne siden.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her