Ny uke – og som man sier – nye muligheter. Forrige uke ble litt amputert på grunn av vond fot etter litt vel mye asfaltløping på Gran Canaria. Det ble derfor stort sett rolige turer på ski. Denne uka skal intensiteten opp, og jeg begynte allerede i dag tidlig. Jeg har enda ikke planlagt resten av uka, ettersom den jobbmessig er litt uforutsigbar. Jeg vet at jeg skal til Birkebeinerrennet (Rena og Lillehammer) for å filme litt, men jeg vet ikke når ting skjer, og hvordan jeg skal trene. Får bare ta det litt som det kommer, men skal i hvertfall kjøre litt hardere denne uka.

Langintervall 5-10-15 / Løping / Intervall / Intervalltrening / Mizuno
Tok Mizuno-skoene på en luftetur i dag, ettersom Asicsene er fulle av Gran Canariastøv. Er litt glad i disse oransje her!

Godt å være tilbake til løping
Hadde et møte klokka elleve i formiddag, og hadde bestemt for å gjennomføre denne økta før det. Gikk såvidt. Karra meg ut av senga 8.40, og var på mølla 09.00. Trodde det skulle bli tungt, men det gikk forsåvidt fint. Føltes godt å være tilbake i løpeskoa, og det var deilig å stå på mølla igjen også. Var litt spent på hvordan foten skulle oppføre seg i dag, ettersom den var stiv allerede da jeg våkna. Men, det gikk veldig fint. Den holdt i totalt 30 minutters sone 3-løping, og det må jo være en slags rekord.

Langintervall 5-10-15 / Løping / Intervall / Intervalltrening
Vloggen til Klæbo er ganske brukbar inspirasjon under tredemølleøkter.

Langintervall 5-10-15 – Gjennomføring
Jeg startet med oppvarming i 10 minutter. Begynte helt forsiktig på 8 km/t og økte gradvis. De siste 5 minuttene av oppvarmingen, økte jeg gradvis opp til terskelpuls. Deretter begynte første intervalldrag. 5 minutter i sone 3 (82 til 87 % av makspuls). Pause (jogg 8 km/t) i 2 minutter. Deretter drag nummer to, denne gangen 10 minutter i sone 3. Ny to minutters pause, før det siste intervalldraget, 15 minutter i sone 3. Kjørte 1 % incline på mølla, og farten på dragene ble henholdsvis 13.5, 13.0 og 12.5 km/t.
Avslutningsvis løp jeg 500 meter (cirka) på 8 km/t.

Synes dette var en fin økt. 10 km gikk unna ganske så fort følte jeg. 15 minutter i sone 3 er jo relativt lenge, men det er digg å kunne gi på litt. Jeg må si at jeg har ventet på dette. Nå må bare foten holde seg god!

Langintervall 5-10-15 / Løping / Intervall / Intervalltrening
Tall og sånt
Distanse: 10 km
Tid: 52:54
Starttid: 09:06
Stigning: 100 meter
Underlag: Tredemølle (NordicTrack T15)

Hjerte/Puls
Gjennomsnittspuls: 157 (77 %)
Makspuls: 180 (88 %)
Sone 1: 9:03
Sone 2: 9:53
Sone 3: 24:46
Sone 4: 3:56
Sone 5: –
Langintervall på tredemølle / Pulsgrafikk
Grafikk over pulsen i dag. Gradvis opp mot terskel på slutten av oppvarming.
Langintervall på tredemølle / Stegfrekvens
Stegfrekvens. Lett å se at det er lettere å ha god frekvens når farten stiger. Lilla er bra.

Jeg har i flere år skrevet blogg om treningen min. Det har gått litt i rykk og napp, og jeg har ofte følt at jeg skriver uinteressant innhold. Nå har jeg gjort om bloggen til en mer generell side om trening, og spesielt løping. Håper du setter pris på denne nettsiden. Jeg fortsetter forøvrig å blogge her på denne siden.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her