Jeg sitter her i sofaen en lørdag morgen. Har akkurat oppdatert meg på situasjonen fra 24-timersløpet i Måndalen, hvor noen svært imponerende karer har løpt rundt og rundt en friidrettsbane i snart 24 timer! Lurer på hva plantar-senen min hadde sagt til noe sånt? Jeg tror for så vidt at det er flere ting i kroppen som hadde protestert ganske kraftig på et slikt forsøk. Puh!

Men altså – Jeg sitter i sofaen og tenker på at jeg løp en relativt hard økt på tredemølla i går. Og beina kjennes fine ut. Til og med føttene, og de ekstremt problematiske plantar-senene mine. Det kjennes bra ut! Har jeg fått en tidlig julegave i år tro?

Bedre og bedre dag for dag

Denne bedringen kommer jo ikke helt som lyn fra klar himmel. Jeg sier som de sang det i «Trim for eldre» på NRK på 80-tallet: «Det går bedre og bedre dag for dag». Helt siden jeg var hos ortoped på Ullevål sykehus tidlig på høsten, har jeg hatt en sakte, men relativt konstant, forbedring. Jeg skal skrive mer om dette besøket på Ullevål snart, som tidligere lovet, for jeg tror det kanskje kan hjelpe mange i samme situasjon. Det trenger nødvendigvis ikke verken trylling eller operasjon, for at mange av dere der ute kan få bukt med deres plantar fascitt-skader.

Løping / Tredemølle / Zwift
Takk og lov for Zwift! Løping på tredemølle er blitt fantastisk mye mer spennende. Man kan til og med løpe på bane.

Kvalitetsøkter inn i banken

Jeg noterer i hvert fall en solid forbedring i skadesituasjonen, og har med glede kunnet gjennomføre flere kvalitetsøkter i det siste. Det føles fantastisk, etter over fire år med rolig jogg, løpepauser og frustrasjon. November startet jeg faktisk med å løpe en 10-kilometer rundt Sognsvann på 41:20. Det gikk bemerkelsesverdig bra for føttene. Og etter utallige økter på rulleski de siste to årene, så henger også hjerte og lunger godt med.

I november har jeg også gjennomført en god bakkeintervall-økt på tredemølla. En halvrask 16-kilometer opp til (og rundt) Sognsvann. En 10 x 500-metersintervall på Voldsløkka. Og ikke minst en 5 x 1000-metersintervall på tredemølla i går kveld. Den 16-kilometeren førte til litt trøblete plantarfascier, men jeg slapp med skrekken.

Løping / Tredemølle / Zwift / Pulssoner
Gårsdagens økt, fortalt gjennom tempo og puls. Svært høy puls i går. Svak muskulatur og varmt rom må ta litt av skylda. PS! Jeg har høy makspuls, hvis du lurer.

Må i gang med styrketrening

Det er soleklart nå at det er styrke i beina som må prioriteres. Jeg har ingen problemer med pusten, men jeg kjenner at muskulaturen ikke er vant med fart opp mot 4:00 på kilometeren og raskere. Førstkommende uke skal jeg sette opp et løpsstyrke-program, og ta meg selv i nakken for at det skal gjennomføres. Jeg er også nødt til å gjøre noe med temperaturen i rommet hvor mølla står. Det er ekstremt varmt, og pulsen er i hvert fall 10 slag høyere enn den er utendørs på samme intensitet. I går var jeg nesten 10 minutter i sone 5, og det rimer ikke helt med hvordan det burde være.

Løping / Tredemølle / Zwift / Pulssoner
Det ble en halvtime i sone 4/5 i går. Det er ganske drøyt på en 5 x 1000-meter i 4:00-fart. Til tross for at jeg ikke har noe fartstrening.

Nok om dette. Jeg skal som nevnt skrive et innlegg om hva som kom fram hos ortopeden på mitt siste møte på Ullevål. Jeg dro dit for å sette opp tid for operasjon – men det er ikke sikkert at det blir noe av nå. Jeg er på vei tilbake til skadefri tilværelse. Ganske sikkert!

Jeg har i flere år skrevet blogg om treningen min. Det har gått litt i rykk og napp, og jeg har ofte følt at jeg skriver uinteressant innhold. Nå har jeg gjort om bloggen til en mer generell side om trening, og spesielt løping. Håper du setter pris på denne nettsiden. Jeg fortsetter forøvrig å blogge her på denne siden.

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her