Søndag kveld, og jeg er tilbake i Oslo etter en helg på hytte i Gausdal. Strøken helg, med et par kjappe skiturer, måking av tak, spising av taco, drikking av portvin og avslapning rundt bålpanna. Men det er ikke så verst å komme hjem heller. Her er det hjemmelaget pizza på menyen, og i morra formiddag stikker jeg til Gran Canaria.

Siste økt med Polar-klokka mi
Dette er en merkedag ja. I kveld har jeg gjennomført min aller siste økt med en trofast venn. Min kjære M400-klokke fra Polar. Den har absolutt gjort en veldig fin jobb, men det har kommet nye klokker på markedet – med funksjoner jeg tror jeg digger – så M400 må nå takke for seg. Den fungerer fortsatt bra, men etter at jeg for noen uker siden klarte å ødelegge reima også, så begynte den å synge på det siste verset. Og nå – nå er ny klokke i hus. Faktisk har den fått plass på armen, i skrivende stund. Mer om dette snart!

Siste løpetur med Polar M400 / Løping / Trening
Takk for lang og tro tjeneste M400

Halv pyramide på planen
Eller… egentlig stod den ikke på planen, men den kom inn der i dag tidlig. Fant ut at med to rolige skiturer nå i helga, reisedag i morra og sannsynligvis en haug av rolige turer på Gran Can – så var det greit å få inn en halvhard intervall i kveld. Derfor ble det en slags pyramideintervall. Kroppen virket fin. Det vil si – pusten virket fin. Kroppen synes faktisk at 14-15 km/t i lett oppoverbakke er ganske fort. Det må være fordi jeg ikke har trent så kjappe intervaller på halvannet år.

Gjennomføring av økta
Varmet opp i 15 minutter, hvor jeg gradvis økte tempoet og stigningsgraden. Intervalløkta skulle gjennomføres på 3 % stigning, så jeg nærmet meg sakte men sikkert det. Økte også tempoet som sagt, og la inn to korte drag mot slutten av oppvarminga.

Hovedøkta var halv pyramideintervall, med drag som dette (tall i minutter): 5 – 5 – 4 – 3 – 2 – 1. En hel pyramide ville det jo blitt hvis jeg gikk fra 1 og opp til 5 og ned igjen til 1. Mølla på 3 % stigning som sagt, og pausene var som dette: Mellom de tre lengste dragene, tok jeg to minutters pause. Mellom de tre siste dragene, tok jeg ett minutts pause. Og pausen var 8 km/t jogg. Når det gjelder puls og soner, så holdt jeg de tre lengste dragene i sone 3 (82-87 % av maks HF). De tre korteste/siste dragene gikk jeg opp i sone 4 på (87-92 % av maks HF).

Som avslutning jogget jeg en kilometer på 9 km/t på flat mølle.
Greit resultat i dag synes jeg. Pulsen faller relativt raskt ned i sone 1 etter de tre første dragene, og det er bra. Må vel være et tegn på OK form.

Tall og sånt
Distanse: 9 km
Tid: 49:51
Starttid: 20:35
Stigning: 186 meter

HF-tall (hele økta)
Gjennomsnittspuls: 156 (76 %)
Makspuls: 186 (91 %)
Sone 1: 19:12
Sone 2: 10:03
Sone 3: 15:21
Sone 4: 04:34
Sone 5: –

Siste løpetur med Polar M400 / Løping / Trening / Pulsgrafikk

Jeg har i flere år skrevet blogg om treningen min. Det har gått litt i rykk og napp, og jeg har ofte følt at jeg skriver uinteressant innhold. Nå har jeg gjort om bloggen til en mer generell side om trening, og spesielt løping. Håper du setter pris på denne nettsiden. Jeg fortsetter forøvrig å blogge her på denne siden.

2 KOMMENTARER

    • Hei Per Inge!
      Takk for det! Jada. Økta fungerte fint. Må kjøre i motbakke for å få ned farten litt (pga skade i hælen). Regner med at du løper du også? ?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her