Endelig! Etter å ha siklet på de nyeste klokkene fra Garmin siden sommeren 2017, har jeg endelig fått et eksemplar i hus! Jeg har spinket og spart, og da reima på min Polar M400 plutselig tok kvelden også, så var tiden inne for å handle. NB! Jeg er overhode (og dessverre) ikke sponset av Garmin for å skrive dette.
Forerunner 935

Det var egentlig aldri noen tvil om hvilken modell jeg skulle kjøpe. Fenix 5 er litt for tung og stor, og i tillegg har jeg ikke noe bruk for topografisk kart. Det måtte bli Forerunner 935. Et beist av en treningsklokke, som logger tusen ting mer enn det jeg sikkert har bruk for. Men jeg er jo blitt litt nerdete på dette, så det er jo moro da. I tillegg er den suverent lett.

Garmin Forerunner 935 / Pulsklokke
Utpakking av min nye treningspartner på gang

De viktigste funksjonene for meg
Den aller feteste funksjonen for min del, er beregningen av laktatterskel og VO2 Max. Jeg er selvfølgelig klar over at disse målingene sikkert ikke kan sammenlignes med det som gjøres profesjonelt på mølle, med fullt måleutstyr. Men, man kan helt sikkert få en pekepinn på hvor landet ligger.

Jeg er i hvertfall veldig spent. Jeg har aldri målt VO2 Max. Jeg fikk en slik test i bursdagsgave av samboeren min for over to år siden, men på grunn av skade – så har det ikke vært mulig å gjennomføre. Nå har jeg bestemt meg for å prøve og få det gjort i april, og da blir det jo interessant å se hvordan svarene blir, i forhold til det klokka forteller meg. Jeg har et ønske om at min VO2 Max skal ligge høyt oppe på 50-tallet, men jeg blir helt sikkert skuffa. Jeg er jo tross alt 41 år, og VO2 max faller visstnok en del med alderen.
Jeg må vente i noen uker før jeg kan få noenlunde korrekte beregninger, ettersom klokka må «bli kjent» med kroppen min først. Både under hvile og trening. Allikevel merker jeg at jeg allerede ser med store øyne på tallet som dukker opp.

Garmin Forerunner 935 / Pulsklokke
Kostet på meg et pulsbelte også, som gir bedre pulsmåling enn på håndleddet, og måler løpsdynamikken.

En drøss av målinger
Bortsett fra ovennente, så måler jo denne klokka en haug av andre (mer eller mindre) nyttige ting også. Og når den brukes sammen med et HRM Run pulsbelte i tillegg, så får man mye tolkninger av løpsdynamikk også. For eksempel vertikal bevegelse, skrittlengde, balanse mellom høyre og venstre fot osv. osv.
Klokka gir også tilbakemelding på hva slags treningsutbytte du har av hver økt, og hvor lang restitusjonstid du bør ha – før du gjennomfører neste harde økt. Den måler bakkekontakt, temperaturer, skrittfrekvens, stigning og en drøss annet.

Når jeg skriver dette, så er jeg akkurat ferdig med min første treningsøkt med denne klokka. Har ikke brukt den nok til å komme med noen skikkelig anmeldelse enda, men en øktrapport skal jeg skrive som vanlig. En ting er sikkert – jeg gleder meg til å trene med Forerunner 935 fremover. Det blir sjukt gøy og interessant!

Jeg har i flere år skrevet blogg om treningen min. Det har gått litt i rykk og napp, og jeg har ofte følt at jeg skriver uinteressant innhold. Nå har jeg gjort om bloggen til en mer generell side om trening, og spesielt løping. Håper du setter pris på denne nettsiden. Jeg fortsetter forøvrig å blogge her på denne siden.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her