Rulleskiøkt på Elpex Offroad-ski

Rulleski / Trening / Elpex Offroad

Da jeg i mai 2018 fikk meg rulleski for første gang, så fikk jeg meg to par. Et par klassiske Gold Ski, og et par Elpex Offroad-ski. Den aller første gangen jeg skulle prøve å gå på rulleski i det hele tatt, var i Drøbak. Jeg rullet først noen kilometer på klassisk-skiene, for å finne ut hvordan dette funket i det hele tatt. Husker godt hvordan den minste lille nedoverhelning var skummel.

Etter å ha sjanglet litt hit og dit, skiftet jeg ski til Offroadskiene. Jeg hadde jo sett videofilm fra Youtube, med blant annet Ole Einar Bjørndalen som føyk elegant gjennom løypene i Holmenkollen. Jeg hadde også sett video av den gode gamle langrennsstjernen Terje Langli, der han raser avgårde i ulendt terreng på Gran Canaria. På rulleski. Så… jeg tenkte egentlig: Kan det være så vanskelig? Vel… jeg fikk på meg skiene, gikk inn på nærmeste grusvei – og holdt på å slå meg helseløs etter 15 meter.

Rulleski / Trening / Elpex Offroad
Tanken på å gå rulleski i skogen, på en folketom grusvei, er ganske forlokkende. Men det funker ikke helt optimalt i praksis. Ikke for relativt udrevne i hvert fall.

Elpex Offroad er vanskelig!

Hvis du er ganske ny i rulleskienes verden, så tror jeg ikke jeg kan anbefale å prøve offroadski. Det er jo kanskje åpenbart for de fleste, at det er vanskelig, men jeg måtte liksom prøve allikevel. Men den gangen i Drøbak for to år siden, ga meg svar på få sekunder da som sagt. Det skal ingenting til, før en rot eller stein går oppunder skien, og som gjør at det lugger maksimalt.

Et annet problem med å gå med rulleski på grusveier, er bremsing nedover. Ploger du, som du fint kan gjøre på asfalt, vil du sannsynligvis bare skli. Du må i hvert fall vite hvordan forholdene er på veien der du går, slik at du kjenner til hull, dumper og andre faremomenter.

Rulleski / Trening / Elpex Offroad
Ferdig med alternativ rulleskiøkt ved Bæreia utenfor Kongsvinger. Artig med offroadski, men litt for vanskelig.

Klassiske ski, men best til skøyting

Disse offroadskiene fra Elpex er jo å regne som klassiske rulleski. De har brems på bakhjula, som gjør at du ikke sklir bakover – og dette er selvfølgelig fordi du er ment å skulle gjøre fraspark med dem. Allikevel – jeg synes de funker best til skøyting. Mulig det er min teknikk som er elendig, men jeg sliter veldig med å gå diagonalgang med disse. De virker liksom altfor korte. Samtidig er det lett å skli, selv om du har brems på bakhjula – men dette blir jo cirka som å være bakglatt, så det kan man leve med.

Når jeg sier de er best å skøyte med, så vil ikke det nødvendigvis si at de er bra! Hvis jeg padler i brattere motbakker, så sklir skiene ganske fort. På samme måte som når jeg ploger nedover. Og hvis det er våt grusvei, slik det var på denne turen i skogen ved Kongsvinger, så skjærer hjulene seg ned i grusen – og det blir blytungt å gå.

Pulssoner / Rulleski / Trening / Elpex Offroad
Ble en litt tøffere økt enn jeg hadde forestilt meg, men ålreit.

Siden den dagen i Drøbak, hadde jeg nå gått 225 turer på rulleski, og var klar for å teste offroad igjen. Fant nok en gang ut at offroad rulleski er komplisert. Denne dagen på Kongsvinger endte med at jeg etter 4-5 kilometer på grusvei, gikk over til våt asfalt i stedet. Der funket skiene greit til skøyting. Ganske tunge, men de var i hvert fall ikke glatte. Økta ble en god del hardere enn jeg hadde planer om, men greit nok. Da får jeg bare ta det litt easy de påfølgende dagene.

Ser nå at dette innlegget ble mer en anmeldelse av offroadskiene til Elpex, enn et innlegg om en tur på rulleski – men men… håper det kan være til glede for de som vurderer å stikke til skogs på rulleski.

PS!
Må nesten legge til at skiene fungerer veldig fint på skikkelig hardpakket grusvei. Men, da kan man sikkert like gjerne gå med vanlige rulleski? Eller?

Rulleski / Trening / Elpex Offroad
Offroad rulleski fra Elpex.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *