Sikreste vårtegn? Tom-Arild på løpetur utendørs! Neida ? Men i hvertfall, i kveld har jeg vært ute på årets aller første løpeøkt utendørs her i Norge. Fikk meg jo 6-7 løpeøkter på Gran Canaria i februar, men dette er liksom noe annet. Og det å løpe ute, blir mye morsommere nå som jeg har ny klokke fra Garmin.

Motbakkeintervall, sone 3
På planen hadde jeg lett pyramideintervall, men planer er til for og endres – eller no sånt. Klokka her hjemme begynte å dra seg mot 21:00, uten at noen av oss to i husstanden hadde løpt enda. Ettersom vi kun har én mølle, så var det mest hensiktsmessig at en av oss løp ute. Og ettersom jeg var litt keen på å bruke klokka mi utendørs, så ble det meg.

Løp bare i området her, på jakt etter en bakke jeg kunne kjøre litt intervaller i. På grunn av vond fot så vil jeg gjerne kjøre intervaller i motbakke, slik at farten og støtet på foten blir «snillest» mulig. Fant meg en helt perfekt bakke fra Uelands gate og opp mot St. Hanshaugen her i Oslo. Tok rett i underkant av to minutter å løpe opp i sone 3, og stigningen var perfekt og helt jevn.

Var veldig fornøyd med farten jeg holdt helt fra starten, ettersom jeg fullførte alle 6 drag på ganske nøyaktig samme tid. Det skilte 2 sekunder fra raskeste til sakteste drag. Ikke verst det, når løpstiden er to minutter. Selvskryt der altså. Forsåvidt fornøyd med at pulsen holdt seg såpass lav at jeg kunne fullføre dragene på samme tid også, og at jeg kunne ha løpt mange flere drag. Ble ikke stiv.

Årets første løpetur ute i Norge / Løping / Trening / Intervalltrening
Dagens løpeøkt i Oslos gater. Markerte intervallbakken min, hvis det kan være av interesse for Osloboere.

Utførelse
Startet økta med 3 kilometer oppvarming i gatene rundt her. Stort sett sone 1, men litt lavt sone 2 også. Når jeg skal løpe intervall, så pleier jeg å kjøre litt gradvis intensitet opp mot terskel mot slutten av oppvarminga, men jeg var i en nedoverbakke – og da ville jeg ikke dundre på nedover.

Hovedøkta bestod av 6 drag opp en ikke altfor bratt motbakke. Den viste seg å være rimelig nøyaktig 400 meter lang, og høydemetrene fra bunn til topp var ikke verre enn cirka 20 meter. Gjennomsnittsfarten per drag var vel cirka 12.5 km/t. Kom kjapt opp i sone 3 i alle drag, og holdt meg der – med unntak av noen få sekunder som stakk opp i sone 4. Pausene ble litt for lange, ettersom jeg måtte jogge meg ned til bunnen av bakken igjen. Så pausene ble faktisk i overkant av 2:20. Men, jeg tar ikke det så veldig alvorlig. Jeg skal ikke vinne OL-gull.

Som nedkjøling jogget jeg langsomt (hovedsaklig sone 1) i 10-11 minutter.

Dagens intervalldrag
Drag 1: 1:54,7 (pause 2:18)
Drag 2: 1:56,9 (pause 2:19)
Drag 3: 1:55,7 (pause 2:23)
Drag 4: 1:54,7 (pause 2:24)
Drag 5: 1:55,5 (pause 2:26)
Drag 6: 1:56,1

Ny rekord for VO2 Max
Klokka mi (Forerunner 935) beregner jo VO2 Max. Dette skjer når man løper utendørs med GPS. Det har jeg ikke gjort siden Gran Canaria i februar, hvor jeg fikk bestenotering på 52. Var litt spent på hva jeg ville få i dag, og jammen ble det ikke økning. 53 er min nye rekord ? Har tror på at den vil øke mer, når jeg får gjennomført noen solide hardøkter utendørs seinere i vår.

Årets første løpetur ute i Norge / Løping / Trening / Garmin Forerunner 935 / VO2 Max
Yes! Ny rekord for VO2 Max: 53. Bedre skal den bli når jeg får trent hardere ute.

Tall og sånt
Distanse: 9 km
Tid: 51:52
Starttid: 21:46
Snitttemperatur: 1-3 grader

Stigning: 144 meter
Terreng: Asfalt, litt isete

Hjerte/Puls
Gjennomsnittspuls: 150 (74 %)
Makspuls: 179 (88 %)

Sone 1: 28:56
Sone 2: 11:29
Sone 3: 10:43
Sone 4: 00:25
Sone 5: –

Årets første løpetur ute i Norge / Løping / Trening / Intervalltrening
Grafikk over puls under dagens intervalløkt

Jeg har i flere år skrevet blogg om treningen min. Det har gått litt i rykk og napp, og jeg har ofte følt at jeg skriver uinteressant innhold. Nå har jeg gjort om bloggen til en mer generell side om trening, og spesielt løping. Håper du setter pris på denne nettsiden. Jeg fortsetter forøvrig å blogge her på denne siden.

4 KOMMENTARER

  1. Hei! Morsomt å følge med!
    Spørsmål angående den vo2max beregningen på klokka di:
    Jeg har nettopp kjøpt meg fr235. Der kan jeg beregne dette tallet. Er det et eget program man må kjøre klokka I og følge instruksjoner eller beregner den dette ut fra tempo og puls etter hver aktivitet uansett?

    • Hei Tor Christian!
      Takk for melding. Klokka beregner dette tallet hvis jeg utfører løpeaktivitet utendørs med GPS aktivert, hvor jeg er på 70 % av Max HR i mer enn 10 minutter (tror jeg). Beregningen gjøres vel ut i fra terreng, puls, fysiologiske data og all data som klokka samler opp fra dag til dag. Tror det er slik at klokka blir mer presis, jo mer den lærer kroppen din å kjenne. Mer info her: https://www.youtube.com/watch?v=vFfp1puzDvI
      Veldig hyggelig at du er her! ?

      • Bare hyggelig ?
        Ja, det forklarer hvorfor den ikke endrer seg hos meg i og med at jeg kun har løpt inne på mølla siden jeg fikk klokka ?
        Her er det 1meter snø enda og mer skal det komme.. Samt en ny kuldeperiode som strekker seg inn i april. Vanligvis har jeg løpt en uke utendørs allerede på denne tiden av året.

        • Høres ut som en god forklaring på hvorfor det ikke har vært noe VO2 Max-action hos deg ja 🙂 Fortsatt en del snø i gatene her også faktisk. Det fikk jeg erfart på dagens roligøkt over 10 km ute… ?

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her