Som planlagt, så skulle jeg i dag gjennomføre min lengste løpetur på veldig lenge. Mellom 12 og 14 kilometer hadde jeg sett for meg, og mest ønskelig var det å klare fjorten. Rolig tempo, med første halvdel i sone 1 og andre halvdel i sone 2. Og vet du hva – jeg gjennomførte det presis som planlagt. 14 kilometer, med helt lik fordeling på sonene. Men, det var en fjorten kilometers lang kamp mot min egen kropp.

Forbanna skadebefengte kropp
Jepp! Hard skyts mot eget legeme her nå. Men jeg blir jo så forbaska frustrert! De som har lest en del innlegg her siden starten, har nok etterhvert begynt å bli lei av å høre om min hælskade i venstrefoten. Svært gledelig har det uansett vært i det siste, ettersom den har fungert veldig fint og uten noen nevneverdige problemer. PS! Da tenker jeg ikke på aktiviteter som å skøyte på ski, for det er klin umulig.

Men… venstrefoten er definitivt på bedringens vei. Også i dag. I dag var det nemlig høyrefoten som var en pest og en plage. Og det begynte så godt som umiddelbart etter start. Ganske kult det, når man har 14 kilometer foran seg. Jeg fatter egentlig ikke hva som var problemet, men jeg tror det har med innleggssålene mine å gjøre. Jeg har jo spesiallagde såler på grunn av skaden i venstrefoten, og at jeg er tverrplattfot. En slik såle har jeg selvfølgelig også i høyre sko, og den presser ganske godt oppunder fotbuen.

14 kilometer på tredemølla / Løping / Tredemølle / Trening
Vond høyrefot i dag. Den var vel misunnelig på at venstrefoten fikk så mye oppmerksomhet, så den ville markere seg litt tenker jeg. Makan ass!

I dag begynte det å gjøre vondt med en gang, under fotbuen på høyre fot. Løp i 8-9 kilometer før jeg tok meg noen sekunder for å rette litt på såla. Da var det bedre i 500 meter, men så var helvetet løst igjen. Jaja. Jeg ga blanke i smerten, og løp de siste 5 kilometrene, og fikk loggført 14 km til slutt.

Ikke alltid lurt å fortsette en treningstur hvor man får smerter, men dette var vel en typisk smerte som var der akkurat i dag – og som ikke gir noe trøbbel seinere.

Forerunner 935 – Møkkaklokke?
En annen ting som plager meg mer og mer, er det jeg trodde skulle være en drøm av en klokke, til nesten fem tusen kroner. Helt siden jeg kjøpte den for en måned siden, har den oppført seg pussig. Tredemølleløping takler den dårligere og dårligere, langrenns-økter vil den ikke en gang legge inn i aktivitetsstatistikken – og nå har den klikke enda mer. Den vil ikke beregne treningsstatusen min lengre, men sier bare at jeg må trene utendørs i en uke, før den kan beregne noe. Garmin har bedt meg om å tilbakestille hele klokka (med andre ord slette alt jeg har på den), og starte på nytt. Ser ingen annen utvei enn å prøve det, men har en lei følelse av at det ikke vil fungere noe bedre.

14 kilometer på tredemølla / Løping / Tredemølle / Trening
I lang tid har klokka slitt med å skjønne at jeg trener på langrennski, og den sliter med å takle tredemølle-økter. Nå gidder den ikke beregne treningsstatusen min lengre heller.

Tall og sånt
Distanse: 14 km
Tid: 1:21:01
Starttid: 16:59
Stigning: 0 meter
Underlag: Tredemølle (NordicTrack T15)

Hjerte/Puls
Gjennomsnittspuls: 146 (72%)
Makspuls: 162 (79 %)
Sone 1: 39:15
Sone 2: 38:52
Sone 3: –
Sone 4: –
Sone 5: –
14 kilometer på tredemølla / Løping / Tredemølle / Trening
Første halvdel i sone 1, andre halvdel i sone 2

Jeg har i flere år skrevet blogg om treningen min. Det har gått litt i rykk og napp, og jeg har ofte følt at jeg skriver uinteressant innhold. Nå har jeg gjort om bloggen til en mer generell side om trening, og spesielt løping. Håper du setter pris på denne nettsiden. Jeg fortsetter forøvrig å blogge her på denne siden.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her