Det er vanskelig å bli klok på denne nye klokka mi. Er jeg i dårlig form? Er jeg på vei opp igjen? Hva er det den forsøker å fortelle meg? De to siste dagene har den bare sagt at jeg ikke er produktiv. Jaha… hva betyr det i klartekst? Altså, jeg vet at det står forklart – at treningsbelastningen er OK, men formen min blir allikevel dårligere. Men hva skal jeg gjøre? Skal jeg hvile? Eller må jeg trene hardere? I dag prøvde jeg det siste.

15 kilometer stigningsløp i nydelig vårvær. Og årets første i shorts!
Uten å finne eksakt svar på internett, valgte jeg å tolke «Ikke produktiv», som at klokka forsøker å fortelle meg at jeg trener for dårlig. Altså, for lite eller for monotont til at formen vil bedres. Derfor tenkte jeg å teste både kroppen og klokka i dag, ved å kjøre en langtur.

15 km stigningsløp / Løping / TreningFint vær i dag. Her er kirken i Stensparken. Løp ikke forbi her, men jeg gikk forbi etterpå – for å restituere litt

Og jammen ble det en fin økt. For det første, så var været i Oslo helt nydelig i dag. Gradestokken viste 15 (!) grader, og sola strålte fra blå himmel. I tillegg er så godt som all snø borte nå, og man løper på bare veier og gangstier. (NB! Noen steder måtte jeg fortsatt plaske i gjørme). Og for det andre, så fungerte kroppen veldig fint. Hadde skikkelig lyst til å løpe i dag, og jeg hadde lyst til å gi på litt.
Sistnevnte har jeg ikke kunnet gjøre i særlig grad på to år, på grunn av skade. Derfor var jeg veldig spent på hvordan det ville gå i dag.

Og… det gikk glitrende! Selv etter 15 kilometer kjente jeg ingenting til fotskaden. Og det var ikke 15 kilometer i krabbetempo heller liksom. Det gikk greit unna. Jeg vet jeg balanserer på en knivs-egg i forhold til at litt for hard belastning plutselig kan slå opp skaden igjen. Men i dag kjentes det så bra.

15 km stigningsløp / Løping / TreningDagens løype. Det ble to runder i en 2-kilometersrunde i Frognerparken

Sånn ble økta
Bestemte meg ganske tidlig for at distansen skulle bli cirka 15 km. Jeg var helt sikker på at det ville gå bra. Den første kilometeren holdt jeg i sone 1, deretter løp jeg i sone 2 i fire kilometer til. Så giret jeg opp til sone 3, og holdt meg der de neste 5 kilometrene. Da hadde jeg løpt 10. Til slutt giret jeg opp igjen, og la meg stabilt midt i sone 4, og holdt meg der fra 10 til 15 kilometer. Topp form. Topp kropp. Topp alt!

Og klokka var fornøyd
Like fornøyd som meg sjøl var klokka mi. Hadde kanskje håpet på en forbedring i Max VO2 i dag, men den uteble dessverre. Må kanskje løpe enda hardere da. Men, jeg fikk kraftig forbedring av aerob kapasitet, og det er jo strålende! Nå har klokka droppa alt som heter «Ikke produktiv», og har endret mening til «Produktiv». Strøkent!

15 km stigningsløp / Løping / TreningYes! I´m productive! Fitnessnivå på vei opp.

Veldig bra økt i dag synes jeg. Godt fornøyd med hvordan alt fungerte. Synes pulsen var litt høy under oppvarming, men at den holdt seg stabil og grei i siste halvdel av økta. Nå må jeg bare jobbe for enda bedre form, slik at jeg kan løpe raskere på samme intensitet.

Tall og sånt
Distanse: 15 km
Tid: 1:12:53
Starttid: 25:29
Snitt-temperatur: 13 grader (??)
Stigning: 149 meter
Terreng: Asfalt og grus

Hjerte/Puls
Gjennomsnittspuls: 168 (82 %)
Makspuls: 189 (93 %)
Sone 1: 5:49
Sone 2: 24:40
Sone 3: 10:20
Sone 4: 31:28
Sone 5: 0:27
15 km stigningsløp / Løping / Trening
Jevn stigning i intensitet i dag. Kroppen føltes fin hele veien.
15 km stigningsløp / Løping / Trening
Tempoutvikling gjennom dagens økt. Var innom 4:00-fart her og der.
15 km stigningsløp / Løping / Trening
Dagens kilometertider, med stigning og fall og sånn

Noen flere splitt-tider fra dagens økt
Første 5 km: 28:11
Midterste 5 km: 22:46
Siste 5 km: 21:52

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her