Skibonanzaen fortsetter her i Nord-Norge. I dag hadde vi absolutt tenkt til å la tredemølla stå for treninga, men sola og innbydende nykjørte skispor, ville det annerledes. I tillegg ville foreldra til Rosie (samboeren) på tur i dag også, så da var det ingen tvil. Vi sendte dem i forveien, og gjorde oss klar til en ny dag i snøriket.

Kongeforhold
I motsetning til de andre dagene vi har vært på ski, så stemte det meste i dag. Kroppen er fortsatt litt sliten. Da tenker jeg mest på muskulaturen i lår og armer. Terskeløkta jeg hadde på onsdag, sitter fortsatt litt i faktisk. Men ellers stemte alt i dag. Jeg tok skøyteskiene, som jeg glidet på forhånd. Sola strålte. Temperaturen var perfekt. Skisporene var nypreppa og bla bla bla.

Skitur til Skihytta i Målselv / Langrenn / Løping / Trening
Topp forhold i dag

Det med nypreppa skispor hjalp forsåvidt ikke meg så mye, for jeg gikk stort sett skøyting de første 5 kilometrene. Gikk da i scootersporene, og det var som vanlig tungt. (Sjekk pulsgrafikken nedenfor). Jeg har nok for dårlig teknikk til at jeg kan gå avslappet skøyting i motbakke.

På vei tilbake staket jeg utelukkende, og det var jo en drøm i dag. Litt løst for stavene i motbakker, men det gidder jeg ikke å klage på. Stoppa en tur innom grillhytta, hvor vi møtte Rosies foreldre. Fikk til og med varmet oss et ostesmørbrød på bålet.

Skitur til Skihytta i Målselv / Langrenn / Løping / TreningGrillmesteren

Skitur til Skihytta i Målselv / Langrenn / Løping / TreningGlad gjeng på skitur 1. påskedag.

Naturlig intervall
Skiøkter har en tendens til å bli naturlig intervall. Spesielt når jeg går skøyting eller staking. Da må man liksom gi på litt i bakkene, slik at man kan utnytte gliden. Hvis man stopper opp for hvert stavtak, så blir det jo blytungt. Med akkurat 20 minutter i høyere soner enn sone 2, må jeg kunne kalle dette for en naturlig intervall i hvertfall. Pulsen var innom 188 på det meste, noe som tilsvarer 92 prosent av makspuls for min del. Skøyting ass.

Nå er vel påsken mer eller mindre over for de fleste, men vi kommer til å bli værende her i vinterland en del dager til. Det kommer derfor til å bli mer skigåing, men jeg stresser ikke så mye med at løpingen må lide for det. Snart er det full vår og sommer, og masse løping.

Tall og sånt
Distanse: 13 km
Tid: 1:28:16
Starttid: 15:07
Stigning: 342 meter

HF-tall
Gjennomsnittspuls: 148 (73 %)
Makspuls: 188 (92 %)
Sone 1: 21:23
Sone 2: 31:31
Sone 3: 12:30
Sone 4: 7:24
Sone 5: –Skitur til Skihytta i Målselv / Langrenn / Løping / Trening
Måtte slite litt i dag også ja. Dårlig oppvarming, når turen starter med skøyting rett opp.
Skitur til Skihytta i Målselv / Langrenn / Løping / Trening
Tøff start på denne turen. Som vanlig.

Jeg har i flere år skrevet blogg om treningen min. Det har gått litt i rykk og napp, og jeg har ofte følt at jeg skriver uinteressant innhold. Nå har jeg gjort om bloggen til en mer generell side om trening, og spesielt løping. Håper du setter pris på denne nettsiden. Jeg fortsetter forøvrig å blogge her på denne siden.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her