Dette blogginnlegget er ikke en treningsrapport. Det vil forøvrig komme flere slike innlegg etterhvert, som handler om trening – uten at det nødvendigvis er en rapport fra en av mine økter. Nå derimot, har jeg egentlig bare lyst til å svare på et spørsmål som ble stilt på Facebook etter gårsdagens økt. Spørsmålet lød sånn cirka:

Hvordan kan en person som trener så regelmessig, bruke halvannen time på 13 kilometer, og… ha såpass høy puls?

Vet du hva – dette synes jeg er et helt fair spørsmål. Og når sant skal sies, så har jeg stusset over det selv også. 13 kilometer på halvannen time, på ski – er ganske mye. Men jeg har jo noen svar, som kanskje forklarer noe av det.

Nordlia til Vakkerhumpen / Langrenn / Skitur / Klassisk / Trening / Treningsøkt / Polar / Natur

Dårlig skiteknikk
Den første årsaken har jeg nevnt også i innleggene, og det går på teknikken min. Hvis man ser bort fra akkurat dette siste året, så har jeg ikke gått veldig mye på ski. Oslo er ikke kjent for å ha hatt så mye snø de siste vintrene, i tillegg til at jobb gjerne har vært i veien for trening tidligere. Men nok om det – teknikken er ikke spesielt bra.

De dårligste tidene får jeg når jeg går skøyting. Jeg kaver alt for mye, og bruker mye muskelkraft og klarer ikke å utnytte glien. På flatene får jeg grei flyt egentlig, men så fort det går oppover, så faller teknikken litt i knas. Dette gjelder nok også når jeg staker. Jeg aktiverer magen for dårlig, og bruker mye armer og lår.
Dårlige spor
En annen årsak til mine dårlige treningstider her er dårlige spor. I går for eksempel, så bestod «skøytetraséen» av scooterspor. Altfor smalt, og med løssnø på begge sider av sporet, som skiene hele tiden går inn i. I staking slet jeg med at stavene med små trinser gikk igjennom, ettersom scooteren ikke pakker snøen noe særlig på siden av sporet. Hver gang jeg legger litt kraft i taket, så forsvinner staven 10-15 cm gjennom. Jeg maser noe enormt i motbakker, når det blir slik som dette.

Utfordrende terreng og null oppvarming
Løypa vi går her, starter med en 2 kilometer lang motbakke. Det betyr at kroppen min umiddelbart får oksygenmangel, og pumpa går altfor fort. Lønner seg ikke å begynne rett i sone 3 og 4, slik som blir tilfelle når jeg starter å gå skøyting rett i en bakke. Det er også flere kneiker på løypa, og det dårlige sporet – gjør at det blir mas og kjas.

Skitur til Skihytta i Målselv / Langrenn / Løping / Trening

Bekledning
Disse «påskeøktene» har jeg stort sett gått med altfor mye klær på. Jeg går jo ut i sporet med såpass mye klær at vi skal kunne sette oss ned i snøen og ta en timeout med kakao og sandwich. Jeg blir derfor veldig varm, og kroppen må jobbe ekstra med kjøling, slik som den gjør når det er varmt under trening på sommeren.

Kjærestepar på tur i vinterlandskapet

Sekk på ryggen
Så er det kanskje den viktigste grunnen til at tidene her blir så dårlige. Og dette har jeg ikke nevnt i innleggene. Jeg går alle turene her med en 8-10 kilos sekk på ryggen. Der har jeg 1.5 liters full termos, matpakker, to kopper, kjekspakke, appelsiner, sjokolade, kamera, batterier, to flasker vann og en haug med ekstra klær.

Skitur til Kikutstua / Palmesøndag / Trening / Langrenn

I utgangspunktet, så er det mer påsketurer jeg har vært ute på her – men ettersom intensiteten er blitt såpass høy, så tar jeg det med i treningsloggen – og dropper andre økter. Så må jeg igjen gjenta, at jeg til tross for disse tingene, fortsatt synes at jeg må gå med litt for høy puls i forhold til treningsgrunnlaget. Dette er noe jeg skal jobbe med videre. Jeg vet at pulsen er mer «normal» når jeg løper, men jeg må allikevel litt for raskt inn i sone 2 på rolige turer synes jeg.

Jeg har derfor en plan om å trene mye rolig og langt etterhvert, for å bedre nettopp hjertets volum og kapillærnettverket, slik at det pumpes mer blod per slag. Jeg ser på hvilepulsen også, at det kan være OK. Den er nedom 45 enkelte ganger, men stort sett ligger den rundt 50. Utfordringen min er at hjerteveggene mine er ganske tykke, og bør ikke bli tykkere. Dette tror jeg kommer av at nesten hver eneste løpetur jeg gjennomførte da jeg var yngre, var etter «Løp så fort du klarer»-prinsippet. Jeg hadde ingen trener, og visste ikke noe om hvordan treningen burde være. Dette tror jeg sørget for at hjertet ble veldig sterkt, men kanskje ikke fikk så mye volum.

Dette var et langt svar på et kort spørsmål, men jeg tenkte det kunne være greit å skrive litt om det, ettersom flere kanskje har stussa over resultatene fra mine økter. Jeg har nok ikke nevnt det nok i rapportene, men jeg er jo på påskeferie og går turer med samboeren. Da blir det mye stopping for å vente på hverandre, ta bilder, ta en vannslurk osv. Koseturer med andre ord.

God uke folkens! God trening! ???

Jeg har i flere år skrevet blogg om treningen min. Det har gått litt i rykk og napp, og jeg har ofte følt at jeg skriver uinteressant innhold. Nå har jeg gjort om bloggen til en mer generell side om trening, og spesielt løping. Håper du setter pris på denne nettsiden. Jeg fortsetter forøvrig å blogge her på denne siden.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her