Ny Halvmaraton

Nå skal ikke jeg lage en vane som går ut på at jeg løper halvmaratoner på trening. Det har egentlig ingen hensikt, så lenge jeg ikke trener til maraton. Men, det er litt gøy at man kan gjennomføre det da. Etter å ha vært ute av løpe-gamet i over tre år.

Ny halvmaraton – denne gangen planlagt
Mens jeg for 2-3 uker siden endte opp med å løpe en ganske spontan halvmaraton på en treningstur i Kongsvingermarka, var det denne gangen mer planlagt. Nok en gang skulle jeg kjøre samboeren til en undervisning, og måtte slå i hjel 3-4 timer. Perfekt for en langtur. Nå hadde jeg egentlig bestemt meg et par uker i forkant, at denne dagen skulle jeg løpe en halvmaraton. Planen var egentlig å ta det helt rolig, og kjøre sone 1 og lav sone 2 hele veien, men dagen før fant jeg ut at jeg heller skulle kjøre litt langintervall. Som tenkt, så gjort.
Alltid artig å se distansen krype opp til halvmaraton-distanse!

Takk for Google Maps

Er det bare jeg som digger Google Maps som et løpeverktøy? Spesielt da jeg jobba som flyvert i Norwegian, hadde jeg mye glede av karttjenesten. Hver gang jeg hadde overnatting på et sted jeg ikke var lommekjent, kunne jeg enkelt finne nye ruter i flotte omgivelser. Denne søndagen utenfor Jessheim gjorde jeg det samme. Fant et svært lovende stykke skog rett nord for der dama underviste. Perfekt!
Først litt kåling på grunn av våte veier. Deretter mye fram og tilbake på samma sted. Men mykt og fint. Likte det! 

Eller, kanskje ikke SÅ perfekt! Løypa og stiene jeg hadde sett meg ut, var fullstendig oversvømte etter en klissvåt høst. Derfor ble løypa skapt litt på måfå denne dagen. Men det endte da ganske så bra, til tross for at jeg måtte løpe litt fram og tilbake og hit og dit. Fikk i hvert fall mesteparten av turen på grus og mykt underlag.
Godkjent tid synes jeg, til tross for at minst 11 kilometer gikk rolig for seg.  

Bekkmørkt og paddeflatt

En faktor jeg ikke hadde tatt med i planleggingen, var at det blir tidlig mørkt nå i midten av oktober. Jeg løp vel ikke lengre enn 2-3 kilometer, før det begynte å bli merkbart mindre dagslys. Da jeg runda 11-12 km, var det så godt som natta. Litt vrient egentlig, ettersom en del av «løypa» gikk på en smal grussti rett ved siden av asfaltert skogsvei. Jeg løp vel sånn cirka fem kilometer i blinde, før jeg kom på at jeg hadde iphonen i løpebeltet. Mobillykta fungerte utmerket de siste tre kilometerene.
Men paddeflatt ja. Herregud! Hvis jeg noen gang skal sette pers på en distanse, så må jeg dra hit til Algarheim. Etter 21,1 kilometer hadde jeg løpt tjuefem høydemetere. Haha! Det er jo ingenting!
Blir fin grafikk av å løpe annenhver kilometer i litt tempo. Burde ha tatt det helt kuli den aller siste biten, men ble nødt til å spa på litt, for å krype under 1:50. Kontrollerte inn til 1:49:56 🙂


Veldig fornøyd med turen
Jeg må si at det var en fryd å løpe denne dagen. Til tross for litt grått vær og sånn. Egentlig er det en fryd å løpe hver dag nå. Jeg er bare så utrolig glad for at føttene holder, og at jeg kan begynne å få inn økter med kvalitet igjen. Løping er blitt en sann glede faktisk! I dag tikka og gikk det problemfritt nesten hele veien. Begynte å bli litt sliten i føttene på rundt 18 kilometer, men ikke noe krise. Og jeg er jo ganske så fornøyd med motoren også. 1:50 på halvmaraton, med nesten en time i sone 2 – det må da være OK? Jada… det var som nevnt paddeflatt, men allikevel.
Synes selve løsningen på økta var artig også. Jeg løp altså først 3 km i sone 1 og lav sone 2. Deretter løp jeg annenhver kilometer raskt og rolig. Lå på cirka terskelfart (eller rett under) i dragene (4:35-4:40) og ett minutt roligere i pausene. Egentlig litt for aktive pauser, men jeg måtte ha litt tempo for å bli ferdig i rimelig tid.
Veldig fornøyd med dette. Synes det viser at man har en god del å gå på, og at relativt gode tider på halvmaraton burde være innenfor rekkevidde. I hvert fall neste år. 
Som sagt – godt fornøyd med denne. Skal fortsette å kjøre en litt skikkelig langtur minst en gang hver annen uke tror jeg. Viktig å få inn litt distanse i disse beina. Men også fart og muskelkraft. Mer om det senere. Takk for at du leste. Legg gjerne igjen et «hei» nedenfor! 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *