I morgen, lørdag 21. april, feier tusenvis av mennesker igjennom Frognerparken, i dette årets versjon av Sentrumsløpet. For lenge siden hadde jeg akkurat dette løpet som et slags comebackløp, men det er ganske mange måneder siden jeg fant ut at det var uaktuelt. Foten er fortsatt langt ifra bra nok til å løpe løp, så jeg får se litt lengre frem i tid. Men… jeg fikk i hvertfall testet forholdene i Frognerparken i dag – og det virket veldig fint.

Strøken løpetur
Jeg hadde egentlig litt lyst til å løpe på mølla i dag, men samboeren overtalte meg til uteløping. Veldig glad for det, for det ble en kjempefin økt i Frognerparken. Vi jogget først en runde sammen (2 km), før jeg begynte på min intervalldel.

Det er forøvrig perfekt for løping der nå. Noen har plana ut grusveien i ytterkant av parken, så den er topp for min skadde fot. Fredag kveld er heller ikke feil dag å løpe på, for da velger tydeligvis mange å gjøre andre ting enn å løpe. Mulig det var lite folk på grunn av Sentrumsløpet i morgen også da forsåvidt.

Terskelintervall i Frognerparken / Løping / Trening
Rundt og rundt og rundt.

Dagens økt – 6 x 1000 meter, terskelintervall
Som skrevet ovenfor, så startet jeg med 2 km oppvarming. Neste kilometer brukte jeg til å øke farten, og kjøre 6-7 korte stigningsløp. Så begynte jeg dragene. Løp 6 x 1000 meter, med aktiv pause på 1:30 mellom hvert drag. I pausene jogget jeg ganske rolig. Lå jevnt på 180-182 i puls under dragene i dag, noe som for meg tilsvarer 88-89 % av maks. Frognerparken er langt ifra flat, slik mange kanskje tror, så det går ikke så fort unna, til tross for at pulsen er høy. Total stigning var 148 meter. Jeg har et håp om at de fleste 1000-metersdrag på terskel, skal være på tider under 4 minutter snart (på flat mark).

Som nedkjøling løp jeg cirka 1 km, og vekslet litt med gange og noen raske, korte stigningsløp.

Jeg kjørte totalt 6 drag i dag. Ikke noe problem med å gjennomføre de, til tross for at alle drag lå lavt i sone 4. Virker som om formen absolutt er på stigende kurs, og foten er definitivt også bedre.

Ny VO2 Max
Den kuleste funksjonen på min Garmin-klokke, er beregning av VO2 Max. Jeg har alltid vært nysgjerrig på hva mitt tall er. Klokka er sikkert ikke helt nøyaktig, men uansett er det moro med en pekepinn. Dessverre fikk jeg slikt utstyr 20 år for seint. Skulle gjerne visst hva tallet var da jeg var 21. Som kjent, så synker VO2 Max med økende alder.

Uansett… etter dagens økt fikk jeg min beste notering til nå: 54! Mitt hårete mål er å snuse på 60 – men det skjer vel kanskje aldri?!?

Dagens intervalldrag / 1000 m
Drag 1 – 4:15 (pause 1:30)
Drag 2 – 4:04 (pause 1:30)
Drag 3 – 4:01 (pause 1:30)
Drag 4 – 4:29 (pause 1:30) ? Mye stigning der tror jeg
Drag 5 – 4:11 (pause 1:30)
Drag 6 – 4:00

Terskelintervall i Frognerparken / Løping / Trening
Litt oppover er det også i Frognerparken.

Tall og sånt
Distanse: 11.5 km totalt
Tid: 55:12 totalt
Starttid: 18:49
Snitt-temperatur: 9 grader

Stigning: 148 meter
Terreng: Grusveier og litt gress, litt sand
Skrittfrekvens: 174
Kalorier: 725
Skrittlengde: 1.19 meter
Bakkekontakt gj.snitt: 253 ms
Vertikalt forholdstall: 7.3 %
Vertikal oscillasjon: 8.7 cm

Aerob treningseffekt: 3.9
Anaerob treningseffekt: 2.2

Hjerte/Puls
Gjennomsnittspuls: 166 (81 %)
Makspuls: 187 (92 %)

Sone 1: 7:01
Sone 2: 16:49
Sone 3: 9:08
Sone 4: 21:51
Sone 5: –

Terskelintervall i Frognerparken / Løping / Trening
6 drag rett i overkant av terskel i dag. Fin økt!

Jeg har i flere år skrevet blogg om treningen min. Det har gått litt i rykk og napp, og jeg har ofte følt at jeg skriver uinteressant innhold. Nå har jeg gjort om bloggen til en mer generell side om trening, og spesielt løping. Håper du setter pris på denne nettsiden. Jeg fortsetter forøvrig å blogge her på denne siden.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her