Økt på tredemølla som får tiden til å gå

Økt som får tiden til å gå på tredemølla

Rekk opp hånda de som synes løping på tredemølle har en tendens til å være veeeldig langdrygt?! Nå må jeg først være ærlig om én sak: Jeg digger å løpe på tredemølle! Jeg synes det er topp at man har såpass god kontroll på hastighet, stigning osv. Og etter at Zwift brått kom inn i mitt løpeliv i sommer, så ble det enda bedre.

Hjelp tiden med å gå

De fleste som løper på tredemølle, har nok funnet seg metoder for å få tiden til å gå litt raskere. Eller… for å få tiden til å føles litt kortere, er vel mer korrekt å si. De fleste hører nok på podcast, eller ser på serie eller film på et nettbrett. Selv finner jeg, som nevnt innledningsvis, mye underholdning i løpe-appen Zwift. Der synes jeg det er artig å se hvor folk kommer fra. Jeg synes det er gøy å “henge meg på” folk som løper forbi. Og jeg er rett og slett litt glad i å se på den virtuelle naturen. Det høres nok litt nerdete ut. Det gjør ikke noe.

Forslag til engasjerende løpeøkt

Men ålreit… Det var ikke meningen at jeg skulle rable side opp og ned om hva folk liker å gjøre når de springer på tredemølle. Jeg skal heller gi deg et forslag til en økt som holder deg ganske så busy underveis. Om du vil prøve dette eller ikke, det vet jo ikke jeg – men personlig synes jeg dette var litt artig.

Jeg hadde egentlig ikke planlagt denne økta noe særlig selv, da jeg gjennomførte den (på bursdagen min faktisk), den 11. desember. Den ble til litt sånn underveis. I utgangspunktet ville jeg ha en fartslek-aktig økt.

Økt som får tiden til å gå på tredemølla
Har du mølle med enkel programmering, så kan du jo lage økten på forhånd – slik at den justerer hastigheten selv. Men, da er du jo ikke SÅ busy lenger da.


Øktdetaljer
Så. Økten jeg foreslår er rett og slett et langt stigningsløp. Hvor høyt du vil gå i hastighet/intensitet, det er jo litt opp til deg. Du kan jo også gå litt opp og ned. Men her er i hvert fall oppskriften på det jeg gjorde, for et par uker siden.

Bestem deg for en distanse du skal løpe. For min del var det 8 kilometer. Poenget her er at du helt fra start, endrer hastigheten med 0,1 km/t for hver hundrede meter. Jeg startet på 9 km/t. Riktignok løp jeg på denne hastigheten i 500 meter, før jeg begynte å endre for hver hundre. På denne måten vil du ha noe å gjøre på mølla absolutt hele tiden. Jeg synes det var veldig ålreit, og skal definitivt kjøre denne flere ganger. Kanskje i en annen form.

Fra 9 km/t til 17 km/t

Det var slik det endte for meg. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøre dette opplegget kun på oppvarmingen. Men bestemte meg etter hvert for å fortsette å kjøre. Da jeg kom til 4:00-fart, vurderte jeg å gå “ned” igjen, men ble litt gira. Så… jeg fortsatte stigningsløpet med 0,1 km/t endring helt til 17.0 km/t, og 8 kilometer var tilbakelagt.

Økt som får tiden til å gå på tredemølla
Slik så økta ut for meg. Løp på samme hastighet de første 500m, deretter justeringen 0,1 per 100m. Ser at puls og hastighet har ganske så lik utvikling.

Som nevnt – man kan kjøre mange versjoner av denne. For eksempel en slags pyramide, hvor du justerer opp og ned. For eksempel 1 km opp, 1 km ned, 1 km opp, 1 km ned osv. Mange muligheter – og jeg lover at tiden vil virke knappere enn vanlig. Har du erfaring med lignende type økt, så skriv gjerne noen ord.

2 hendelser på “Økt på tredemølla som får tiden til å gå”

Legg igjen en kommentar til Kjetil Avslutt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *